tisdag 22 juni 2010

The holy Junker


Dags för lite kalenderbitar-info om Junkern. Det finns förvånansvärt lite fakta om denna båt även om
junker22.dk har en del att berätta, och där finns framförallt ett imponerande register över en hel del av de 600 junkrar som enligt uppgift byggdes av Holstebro Plastverk på Jylland.

Junkern byggdes mellan 1973 och 1980 parallellt med storasystrarna Junker 24 och Junker 26. Båtarna är väldigt traditionellt byggda, kanske rent av konservativt, något underriggade och kraftigt långkölade med ungefär 50% av deplacementet i kölen, trots att de presenteras en bit in på sjuttiotalet.
Junkrarna är spridda över Europa, en del har långseglats och den mest berömde av dessa små havskryssare är nog Trojka.

Trojka seglades av John Holden Foley från Esbjerg på Jylland till Tahiti i Stilla Havet under åren 2000 till 2001. Den detaljerade berättelse som finns på Trojkas hemsida vittnar om en båt som är helt lämpad för hårda seglatser över oceaner. Inte minst i en rejäl storm på Biskaya visar sig Junkern som en styv och balanserad skuta. Naturligtvis hade John Holden Foley modifierat Trojka med kraftigare vant, stag, röstjärn m.m., men i grunden är denna seglare rejält byggd med tilltaget skrovlaminat etc, om än med en hel del brister i inredningskvaliteten.

FAKTA:
Längd överallt:6.5 m
Skrovlängd 6,6 m
Längd i vattenlinjen:5.5 m
Bredd:2 m
Djupgående:0.9 m
Deplacement:1.3 ton
Långköl:0.7 ton
Mast stående på rufftak
Lystal:0.89
Konstruktör:Arne Borghegn