fredag 22 maj 2009

Nojjor del 1


Senast jag var ute hamnade jag i en situation som blev minst sagt stressande. Skulle gå rakt över stora farleden in mot Gbg och allt gick så fint, 3-4 knop halvvind och flera större lastfartyg på väg in, men flera sjömil västerut. Plötsligt mitt i farleden dör vinden. Totalt bleke. Nåväl, det är väl bara att starta motorn tänker jag samtidigt som jag börjat fatta ett det första containerfartyget gör betydligt högre fart än jag först trodde. Då vägrar motorhelvetet att starta. Nu är vi på direkt kontrakurs, jag och det där tvåhundra meter långa monstret som väger några hundra ton. Lyckligtvis verkar dom se mig och viker av en sjömil innan vi möts. Eller är det bara en tillfällighet att han ändrar kurs ?  



Plötsligt kommer jag att tänka på den där franske ensamseglaren som hamnade mellan skroven på en höghastighetskatamaran i engelska kanalen. Han kom aldrig hem mer. Tydligen hade besättningen på färjekatamaranen inte ens märkt att dom krossade en trettioenfots segelbåt....
Och i farleden utanför Vinga kommer Stenas höghastighetskatamaraner i rejäl fart....Då hostar Evinruden till och startar och jag guppar iväg norrut, bort från containermonster och läskiga oljetankers som har en stoppsträcka på två sjömil...
Ska man skaffa AIS ?   Eller kanske vara bättre förberedd när man går över större farleder...?