lördag 16 januari 2010

Segling i Indien...not



Long time no see kan man ju säga till sin egen blogg. Har arbetat och spenderat ledighet i Karnataka, Indien sedan första december. Samma otroligt vänliga och märkliga södra Indien som jag tidigare upplevt. Tyvärr sprack ambitionen att segla längs västkusten ordentligt. Hittade inte en enda segelbåt längs Karnataka-kusten, trots envetet sökande ! Fiskarkillarna på stränderna har bytt ut seglen mot Mercury 10-hästare. Trist, men förståeligt eftersom det naturligt vis är effektivare. När jag för första gången 1983 besökte Indien och vid det tillfället Kerala hade nästan alla båtar segel, nu är det nya tider. Nästa gång skall jag istället försöka ta mig till ostkusten och Madras där det tydligen finns två stycken Maxi 77:or ! Jag har sett dom på bild och fått bekräftat per mail att dom tillhör en seglarklubb där.
Ska försöka ta mig dit nästa gång, i maj eller i augusti.

Nu blev det iallafall istället en fantastisk tid i Udupi och Malpe Beach med bad i det 26-gradiga Arabiska Havet, och yoga och färsk frukt på stranden på mornarna, efter en tid i Bangalore och arbete där.