söndag 10 augusti 2008

FLYTTA TILL SJÖSS



"Förhållandet mellan en man och hans fartyg är en mycket allvarlig historia"
Joseph Conrad


Jorden består av 70% hav och 30% land. Jag har levt ungefär 70% av mitt liv på land om jag blir 75 år gammal, dvs jag borde snarast flytta till sjöss för att i åtminståne nån mån kompensera för denna obalans. Egentligen borde jag levt mitt hittillsvarande liv till havs och nu flytta in till land om jag skulle ha följt den nyfikenhet som jag ändå tycker mig besitta. Men, okej, jag kan stå ut med att tillbringa bara 30% av mitt liv till havs, men då måste jag naturligtvis flytta omgående.
Ungefär som att de rika 15 procenten av jordens befolkning hittills har stått för 80% av förbrukningen av jordens resurser...nja, något haltande jämförelse..men om jag flyttar till sjöss kan jag dessutom leva betydligt mer ekologiskt och solidariskt, dvs förbruka betydligt mindre energi, konsumera mindre, avstå från bil, tv etc ...
Tyvärr lär jag nog få flytta ensam då, eftersom resterande 4/5-delar av familjen inte lär följa med ut på det stora blå.

Annat var det i den Beneteau 40-fotare jag hälsade på i häromdan där mamma, pappa och två barn, tolv och sexton, just hade flyttat in och entusiastiskt skall tillbringa sin första vinter. Tre kabiner och skotvinchar som var lika stora som ett stuv-utrymme på Rawalpindi. Avundsjuk? Jag? ...inte aaalllsss !

Seglade fjord igår. I byig besvärlig västan som fick skoten att nästan karva bort skinnet från händerna. Hårt men underbart. Som vanligt. Skarvar, doppingar, knipor, fiskgjusar och måsar. Rena rama zoo. Business as usual i det marina naturreservatet.




.