fredag 1 augusti 2008

Rykande färsk nostalgi

Jag älskar öar. I fjorden vid hemmahamnen finns det sjuttio öar och skär. I Sverige finns det 221,000 öar. Med min takt har jag hittills i livet avverkat kanske 50. Om jag blir 75 år gammal har jag ungefär 1,300 veckor kvar att upptäcka nya öar. Om jag skall besöka 10 procent av beståndet öar, dvs 22,100 stycken, måste jag segla till 17 öar per vecka. Om jag istället satsar på 1 procent så räcker det att besöka 1,7 stycken öar per vecka eller kanske 88,4 per år. Hmmm....

Bäst-före datumet har inte gått ut än på minnena från i somras. Hittade plötsligt en bild i datorn, tagen av H-E efter en dags lagom mjuk kryss norrut. Vi har precis angjort och förtöjt oss i Lerkils hamn. Jag minns hur jag kände mig i kroppen. Närvarande. Nära-livet upplevelse.


Jag kan segla (...iaf nästan). Jag har en långkölad båt. Havet är oändligt.
Navigare necesse est. Amen.



.