torsdag 17 juni 2010

Äntligen !

Efter att ha varit båtlös, vilket för mig är ungefär lika illa som byxlös, i nio månader, köpte jag till slut S/Y Prana, en Junker 22 från sjuttiotalet. S/Y Prana ? Märkligt att jag åter lyckats hitta en skuta med ett obegripligt namn....vem döper en segelbåt till Prana ? Själv gillar jag starkt detta ord som betyder livsenergi på sanskrit. För livsenergi, det känner jag en kraftig doft av vid tanken på att jag äntligen kan ge mig ut i det stora blå igen. Några nya vantskruvar, lite tampar, fendrar och en rejäl rengöring senare så kommer jag åter att le mig fram över havsvidderna.
Imorron ska hon i spat. Konstigt namn eller inte. Vid lunchtid imorron hoppar hon i vid Öckerö hamnbassäng.

The sea is everything. It covers seven-tenths of the terrestrial globe.
Its breath is pure and healthy. It is an immense desert where man is never alone for he feels life, quivering around him on every side.
There is supreme tranquility. There I recognise no masters. There I am free."
Jules Verne