fredag 25 juni 2010

Flygande Junker

Äntligen fick hon bada. Efter en kort flygtur med assistans av den goe Jonas på Öckerö båtlack som lade i henne trots att klockan var nästan sex dan före midsommar, ock den lika vänlige Lennart på Öckerö cement som lånar ut bryggplats. Dessutom dök en otroligt hjälpsam Bengt som jag köpte båten av och spenderade flera timmar med att fixa allt möjligt. Alla dessa goda människor !












Sen hände det som jag intuitivt anat, men valt att förtränga i all iver. Motorfästet sitter fel på den jäkla aktern som ligger högt och dessutom har positiv vinkel. Borde vara förbjudet att konstruera akterspeglar på det viset. Dessutom strular motorn . Jag har slitit 12 timmar om dan för att få S/Y Prana ut på havet, också faller det på ett löjligt motorfäste. Jag var helt rasande vid tolvtiden på natten när jag insåg att det var kört. och jag måste konstruera om fästet....
Det var som att får lördagsgodiset slitet ur handen som barn när man precis skulle ta den där första biten i påsen.

Nu, i midsommaraftonsmorgonens första milda soltimmar, får saker och ting lite rimligare proportioner och jag inser att jag kommer att fixa detta med lite tid och tålamod.





I grannhamnen låg Elida, jesusbåten, och såg sömnig ut. Elida är den där märkliga segelbåten som ibland kommer glidande med full orkester på däck, och sjunger Pärleporten som om det gällde att frälsa hela det marina livet därute. Jag gillar dom. Och hela Elidas elsystem är solcellsbaserat, fantastiskt. Jesus gillar solenergi. Jag gillar Elida.




" They that go down to the sea in ships, that do business in great waters; These see the works of the L, and his wonders in the deep "

Psalms107:23^4.